گروه‌های آموزشی کارشناسی ارشد

 | تاریخ ارسال: 1402/12/16 | 
کارشناسی ارشد مهندسی ساخت در صنایع دریایی

رشته کارشناسی ارشد مهندسی ساخت در صنایع دریایی جزو رشته‎های میان رشته‎ای است که می‎تواند در افزایش بهره‎وری و رشد فناوری مؤثر باشد. در  رشته کارشناسی ارشد مهندسی ساخت در صنایع دریایی مبحث جوشکاری جایگاه ویژه ای دارد و دانشجویان بیشتر با مباحث مرتبط با جوشکاری شامل نحوه طراحی اتصالات، متالورژی جوش، بازرسی جوش، عیوب جوش، خوردگی در جوشکاری و مواردی از این قبیل آشنا می شوند. بنابر این فارغ التحصیلان این رشته این توانایی را دارند که در آینده شغلی خود، هر جا که نام جوش، انتخاب فرآیند جوشکاری، انتخاب مواد جوشکاری، طراحی یک اتصال جوشی و یا بازرسی جوش مطرح شود به ایفای نقش بپردازد. سازه های دریایی، سکوهای حفاری، اندود لوله، مخزن، کشتی سبک و ... نمونه هایی از حوزه های کاری این افراد است. با توجه به این مسئله و با توجه به اجتناب ناپذیر بودن استفاده از جوشکاری در بسیاری از صنایع، می توان این طور برداشت نمود که یکی از ویژگی های مثبت رشته ساخت در صنایع دریایی برای فارغ التحصیلان، امکان فعالیت در تمامی شهرهای صنعتی کشور است. برای دریافت فایل عناوین دروس بر روی عنوان رشته کلیک کنید.

کارشناسی ارشد مهندسی خوردگی و حفاظت مواد

خوردگی عبارتست از تخریب مواد در اثر انجام واکنش‌های الکتروشیمیایی در محیط. خوردگی مواد، به ویژه فلزات، همه صنایع را تحت تاثیر خود قرار داده و مهندسین این رشته همواره در تلاش هستند تا روشهای موجود برای مقابله با اثرات زیانبار این پدیده را بهبود بخشیده و یا روشهای نوینی برای این کار بیابند. سالانه هزینه‌های قابل توجهی برای جبران این پدیده‌ی مخرب پرداخت می‌شود. این خسارات اغلب شامل تعویض قطعه خورده شده، توقف کار، آتش سوزی و انفجار، آلودگی مواد تولیدی و ... است. از آنجا که گستره نفوذ خوردگی در صنایع بسیار وسیع است، به نظر می‌رسد، آشنایی با اصول و مبانی فرایند خوردگی و همچنین روشهای عمومی برای کنترل این پدیده، برای همه مهندسین ضروری است. دانش آموختگان مهندسی خوردگی و حفاظت مواد در زمینه های زیر توانایی کسب می کنند:
- اصلاح وبهبود خواص آلیاژهای مورد استفاده در صنعت از نظر خوردگی.
- حفاظت فلزات و آلیاژها در محیط های مورد استفاده (ممانعت کننده ها).
- حفاظت کاتدی و آندی خصوصا در مورد لوله های زیر زمینی و تاسیسات دریایی.
- کاربرد پوشش های مختلف غیر فلزی در صنایع.
- تهیه مواد کاهش دهنده خوردگی ، مواد پاک کننده ، مواد آبکاری، پوشش ها و بهبود کیفیت آنها.
فارغ التحصیلان این رشته می توانند در صنایع کشتی سازی و اسکله و بنادر، صنایع هواپیمایی، نیروگاهها، صنایع پتروشیمی و ... فعالیت کنند. برای دریافت فایل عناوین دروس بر روی عنوان رشته کلیک کنید.

کارشناسی ارشد مهندسی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی

رشته مهندسی عمران گرایش مهندسی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی یکی از شاخه‌های دوره کارشناسی ارشد مهندسی عمران است. موضوع اصلی این دوره آشنایی با فیزیک دریا، هیدرولیک و رفتار مکانیکی سازه‌های ساحلی و فراساحلی تحت بارها و شرایطی محیطی و مهندسی دریا می‌باشد.
سایر مباحث اصلی مهندسی دریایی مثل سواحل، رسوب، روش‌های تحلیلی و عددی، ژئوتکنیک بستر دریا، طراحی مفهومی انواع اسکله ها، خطوط لوله انتقال و سکوهای دریایی نفت و گاز نیز در این دوره مورد توجه جدی قرار می‌گیرد.
هدف اصلی در این دوره تربیت افرادی است که با شناخت کافی از بارگذاری دریایی و رفتار مصالح و عملکرد سازه تحت شرایط دریا قادر به طراحی و ارائه روش اجرای ابنیه خدمات‌رسان از دریا باشند.
برای دریافت فایل عناوین دروس بر روی عنوان رشته کلیک کنید.

کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست

با توجه به خسارات قابل ملاحظه‌ای که عمدتا ناشی از عدم توجه به مسائل مرتبط با HSE به صورت سالیانه متوجه کشور می‌شود برگزاری دوره تحصیلات تکمیلی مهندسی ایمنی‌، بهداشت و محیط زیست (HSE) ضروری است. این دوره مجموعه‌ای آموزشی و پژوهشی مرکب از دروس نظری‌، تئوری و برنامه تحقیقاتی با هدف تربیت مهندسان متخصص و ایجاد انگیزه کافی برای درک و توسعه حوزه ایمنی است. بدین منظور طیف گسترده‌ای از حوادث مانند خسارات مالی و جانی و نیز آثار غیرمستقیم آن‌ها مانند آثار بلند مدت اقتصادی،اجتماعی و زیست محیطی مرتبط با ایمنی و سلامت مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین مطالعه خسارات بحران‌ها طبیعی و صنعتی بر جوامع شهری، روش‌های کمی ارزیابی ریسک، نقش صنعت بیمه در کاهش آثار ناشی از حوادث حین کار، روش های کاهش ضایعات فرآیندهای صنعتی و ... می‌توانند مورد بحث قرار بگیرند. برای دریافت فایل عناوین دروس بر روی عنوان رشته کلیک کنید. 



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 240 بار   |   دفعات چاپ: 29 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر